Friday, June 12, 2009

Jeg savner sykkelen min!!!

Det er fryktelig kjekt å ha et pedaldrevet framkomstmiddel i en liten by som Livingstone. Derfor var sykkel en av de første tingene jeg gikk til innkjøp av da jeg kom hit. Nå har imidlertid frustrasjonen over dette monstrumet av en tohjuling vokst til slike høyder at jeg må skrive av meg litt....

Etter å ha vandret rundt i diverse butikker i byen og sett på sykler endte jeg opp med å kjøpe den som så minst shabby ut. Etter ti minutter på sykkelen var imidlertid moroa i gang. Da røk første pedal. Jeg dro sporenstreks tilbake til butikken og ba om å få bytta begge to. Det innebar at de måtte sende noen ut på tur for å kjøpe nye pedaler. Jeg ventet tålmodig på fortauet i halvannen time mens jeg inntok stående lunsj. Da pedalene endelig ankom var det en særs oppegående fyr som presterte å prøve å montere pedalene på motsatt side av der de skulle være. Det medførte at gjengene gikk i stykker og hele kranken måtte byttes. Håpet om at dette skulle være enden på visa varte ganske kort. Det viste seg at den ene pedalen min nå fikk det for vane å bare dette av med jevne mellomrom. Undertegnede måtte derfor gå til innkjøp av verktøy som måtte befinne seg i veska til en hver tid. Når pedalene satt på var det bare et spørsmål om tid før kjedet datt av.....

Neste post var at den andre pedalen, som til da hadde sittet lydig fast, ble helt skjev. Jeg dro tilbake til butikken og ba om å få fikset det. Først prøvde de å feste den på nytt med sitt improviserte verktøy, men til slutt insisterte jeg på ny krank og ny pedal. For sikkerhets skyld lånte jeg dem verktøy til å montere det..... Nå har pedal og kjede fungert utmerket en stund, men sykkelen er bare brukbar en til to ganger i uka - resten av tiden er den punktert. Det skal også nevnes at innimellom alt annet så brakk setet. Det er nå fikset med "No more nails" - en kreativ løsning i typisk Afrikastil.

This is Africa!!! Er det rart jeg savner sykkelen min?

Jeg kjenner at skriving faktisk kan fungere terapeutisk. Er allerede LITT mindre frustrert etter å ha delt dette.

No comments:

Post a Comment