Wednesday, March 11, 2009

Så var det helg igjen....


Denne gangen gikk turen til Bovu - en liten øy midt i Zambezi. Turen over foregår i kano - en interessant opplevelse når man har stor ryggsekk på ryggen og dermed får tyngdepunktet litt høyere enn ønskelig. Krokodillene måtte heldigvis finne seg ettermiddagssnacks andre steder denne gangen. Vel over på øya ble vi installert i stråhytter - jeg endte med en hel hytte alene. Baren ligger helt nede ved elvebredden og opererer etter selvbetjeningsprinsipp. Ta det du trenger og skriv opp det samvittigheten krever - hvilket er alt, siden de som driver nesten ikke har overskudd av dette i det hele tatt....

Ved solnedgang var det tid for cruise - eller kanotur om du vil..... Kjempefint å få oppleve naturen sånn helt på kloss hold. Etter en hyggelig kveld var det tid for å krype i køya, men å finne tilbake til den hytta langs masse små stier i totalt mørke og bare en liten lommelykt til hjelp - se det var en annen sak! Da Siv Hege i tillegg kom tilbake og mente de hadde hørt en flodhest på veien var det på tide å få en kjentmann til å følge oss! Det var fantastisk å endelig kunne legge seg og høre på de ekstremt sterke lydene av insekter, aper, hyener og hvem vet hva mer.



Morgenen etterpå kunne jeg nyte min tredje varme dusj siden jeg ankom Zambia. Bildet viser dusjanlegget - du står ute under åpen himmel og har lukten av bålet som varmer opp vannet i nesa. Herlig! Dagen besto for øvrig av å sløve etter aller beste evne - og den evnen har jeg!
Søndag morgen sto jeg opp og dro på gudstjeneste sammen med et par av de andre jentene som var med på turen. Vi fikk komme i New Apostolic church. Gudstjenesten skule begynne kl ni, men da var det bare oss og kanskje ti andre der. Presten dukka opp sånn etter tjue minutter, og da hadde lokalet fylt seg godt opp. Mens vi venta øvde litt på et par sanger. Det er ganske kult med firstemt menighetssang! Prekenen ble jeg imidlertid ikke helt klok på - den ble simultanoversatt til engelsk i et rivende tempo og inneholdt alt fra den hellige ånd via synd til Peter og fiskerne. Mulig det er en sammenheng der som jeg ikke helt har fått med meg....
Da vi kom hjem til Livingstone fant vi ut at husverten vår hadde ordnet med nye kraner på badet mens vi var borte. Det var jo kjempefint. Litt senere på kvelden hørte jeg imidlertid bare et utrop fra Siv Hege borte ved badedøra - da var det vann ut over hele gulvet. Etter en rask løpetur over gårdsplassen kom husverten og hjalp oss med å få stengt av vannet. Vi var imidlertid veldig glad for at vi ikke hadde blitt over en natt til på øya som vi vurderte. Da kunne det blitt litt vel spennende å returnere hjem....

No comments:

Post a Comment