Saturday, March 14, 2009

Fest på nonnevis



Under lunsjen på Cheshire i går fikk jeg høre at det var planlagt en stor feiring i helgen - en nonne skulle avlegge sitt endelige løfte. Etter hvert ble det klart for meg at dette feires omtrent på samme måte som et bryllup - nonnen giftes bort til Gud. Jeg spurte litt i fht pynting av kaka som de hadde holdt på å bake, og dermed kom invitasjonen til å bli med og se hvordan dette skulle foregå. Jeg sto opp tidlig lørdag morgen og trasket ned til Cheshire (tidligere enn noen arbeidsdag...!) Vi dro en hel gjeng sammen til kirken, og der var det pynta til fest. Jeg ble dratt med til å gå prosesjon, og smådanset min vei inn i kirken etter beste evne. Vel inne fikk jeg virkelig oppleve zambisk gudstjeneste til fulle - på alle måter. Det er prosesjoner i ett kjør, fullt band med litt sure gitarer, folk synger og hoier av full hals og danser rundt, og alt dette varte i stive fire timer.... Etterpå var det rundstykke og brus til alle, og så var det å gå løs på kaka. Jeg ga meg før det ble aktuelt å smake, men den var jo et syn....

No comments:

Post a Comment