Tuesday, October 27, 2009

Malawi - Lake of Stars


Gode naboer er alltid godt å ha – spesielt når de er flygere og har en ekstra plass til deg i sitt bittelille Cessna-fly på vei til Lusaka. Å reise til Malawi er en ganske tidkrevende affære, men det hjelper jo godt på når man får fly i stedet for å busse den første delen av veien. Det er ikke så verst å få oppleve Victoriafallene fra lufta heller…..


Tidlig søndag morgen var Siv-Hege og jeg på plass på busstasjonen i Lusaka med billett til Lilongwe. Vi måtte heldigvis bare vente en og en halv time på avgang – hvilket er helt akseptabelt etter afrikansk standard. Ingen psykotiske høner om bord – bare så mye folk at hele midtgangen var fylt til randen…. 12 timers busstur forløp deretter smertefritt og vi ble møtt i Lilongwe av Sigurd som er FKer der. Vi fikk noen fine dager der med SPA, frivillig arbeid på sykehuset m.m. Lilongwe byr også på luksus ukjent for oss zambiere – friske jorbær og ordentlig rømme!


Torsdagen satte vi kurs for Mangochi ved sørenden av Lake Malawi sammen med to FKere fra Zimbabwe. Turen fra Lilongwe til laken byr på veier som på mange måter likner norske snirklete fjellveier. Utrolig flott å se fjell igjen! Jeg må si at jeg var takknemlig for at vi hadde egen bil og slapp å risikere livet i en av minibussene som traffikkerer strekningen….. Det ble noen herlige dager ved sjøen med bading, musikkfestival, Malawi GT m.m.




En av dagene dro vi opp til Cape Maclear litt lenger nord. Tor-Åge skulle dykke, og jeg ble med båten ut og fikk låne snorkelutstyr. Fantastiske fisker med massevis av farger!!!

Å sitte på tuppen av Cape Maclear og se på solnedgangen var ikke så verst det heller…

Bussturen hjem ble en interessant affære. Jeg hadde begynt å bli litt dårlig i magen natta før vi skulle reise, og bedre ble det ikke underveis. Jeg kan trygt si at jeg vet om morsommere ting enn magesjau på lang busstur med toalettforhold underveis som definitivt kunne vært bedre…. Heldigvis (!) fikk vi problemer med dieselfilteret underveis. Det ble min redning fordi det innebar at vi måtte stoppe hver halvtime for å rense filteret. Gjett hvem som var først av bussen…! Etter ankomst Lusaka ble jeg tatt godt vare på hos Peter og kom meg til lege og fikk behandling. Noen dager forsinka kunne jeg deretter sette meg på bussen hjem igjen.

Før jeg runder av min lille epistel har jeg et par Malawiske slagord jeg har lyst til å dele. Det er ganske herlig å lese skilt langs veien og på bussene…..

We try – Others cry! (Kobs busselskap som kjører Lusaka-Lilongwe)

Eat today, tomorrow you might die of malaria!

Drive safely – arrive alive!

Hvis ikke dette er visdom så vet ikke jeg……

1 comment:

  1. Artig å lese bloggen din, Inger - jeg blir helt afrikasjuk når jeg leser. Har såååååååå lyst til å reise for en lengre periode igjen!
    Kanksje det blir om noen år...
    Klem fra Grethe

    ReplyDelete