Wednesday, July 15, 2009

Ferie!



Første uka i juli var det på tide med litt ferie. Jeg booka meg billett på bussen til Lusaka fredag ettermiddag, og passa på å få frontsete så jeg skulle ha plass til bena. Det jeg ikke hadde forutsett var at jeg skulle få en feit zambisk mann ved siden av meg. Det er ikke så veldig mange av dem, så det var en liten strek i regninga…. Setene er nemlig så smale at du kjenner begge kantene selv når du sitter normalt. Uansett – tur er tur. Tilbragte første delen av ferien hjemme hos Peter. Vi hadde tenkt oss ut på camping, men det var så iskaldt at vi bestemte oss for å drøye litt før vi dro ut. Vi satt i stua og grilla på kveldene for å holde varmen. Tilbragte ellers dagene med lesing, shopping, kinotur m.m. Etter hvert begynte det å bli litt varmere på dagene, og vi satte kursen mot Mushungashi game farm som ligger omtrent 4-5 timers kjøring mot vest på grensa til Kafue nasjonalpark. Vi brukte god tid på veien og stoppa blant annet innom en nedlagt gullmine og gikk på hulevandring. Det er noen flotte huler i området, og jeg fikk virkelig testa det nye kameraet mitt!



Zambierne er ikke spesielt glade i å gå inn i hulene – for det bor onde ånder der. Heldigvis slapp jeg å møte noen av dem… Framme på farmen brukte vi et par dager på å utforske området. Masse dyr, varme kilder og flott fugleliv.

Matlagingen sto vi for selv, og jeg fikk for første gang smake krokodille. Veldig godt!

Alt i alt en passe blanding av sløving og opplevelser – deilig med ferie….

No comments:

Post a Comment