Wednesday, April 29, 2009

Livingstone kaller!

Nå har det vært stille på bloggen min en stund – beklager til alle dere som sikkert med stor forventning trofast har stukket innom… Påska tilbrakte jeg som noen vet i Norge. Praktiske ting rundt bestilling av billetter gjorde at jeg fikk en gratis hjemreise i løpet av oppholdet her. Jeg valgte å legge den til påsketiden fordi min mormor fylte 95 år da. Det ble også ellers et veldig hyggelig besøk hvor jeg fikk treffe familie og venner som jeg nå stort sett ikke kommer til å se på nesten ett år. Til alle dere jeg ikke fikk sett: Håper dere fortsatt har det bra og nyter livet!
Besøket i Norge føltes virkelig som det; jeg var på besøk. Akkurat nå befinner puta mi seg i Livingstone, og da er det der jeg bor. Etter hjemkomst hit har jeg tilbragt dagene med ”a little of this and a little of that”. Mobilsticken som gjorde at jeg endelig hadde nett hjemme fant ut at den trengte litt pause, så da var jeg plutselig offline igjen….

Jeg har jobbet en uke sammen med nonnene på St. Francis home og deltatt på klinikker rundt i compounds i Livingstone. Det ble mye venting, pilletelling og utdeling av pledd….. Til sammen utførte jeg vel rundt regnet ca en times fysioterapi i løpet av en uke. MEN – man skal vel ikke kimse av en time med fysioterapi, skal man vel? Folk er i hvert fall utrolig takknemlige for at jeg kommer, og av og til tror jeg det er minst like viktig å bare være der og interessere seg for det de driver med som å gjøre så fryktelig mye. Jeg har nå uansett lært at man alltid må være bevæpnet med afrikansk survival kit hvorenn man går – vannflaske og en god bok.

På søndag kom Annette, vår koordinator fra Nordkapp kommune på partnerbesøk. Det var utrolig hyggelig å treffe henne igjen, og denne uka har vi vært opptatt med møter både her og der. I forberedelsene til dette besøket hadde vi et møte med regnskapsførerne for prosjektet, og jeg ble til en viss grad overasket over hvor lenge man kan sitte og diskutere antall brus og kjekspakker som skal kjøpes inn til alle disse møtene…. Nå er imidlertid innkjøpene gjort og halvparten av kjekspakkene snart fortært, så da går det vel bra til slutt. Nå ser jeg fram mot langhelg og håper at været holder seg (he-he).

Skal stikke innom en nettkafe og legge ut litt mer bilder snart – det tar alt for mye tid å gjøre på den stakkars sticken. Da tar den vel bare pause igjen…..

So long!

1 comment:

  1. Hei, Inger, takk for sist! Har akkurat nytt bloggen din sammen med Susanne - morsomt å lese. Det er nesten litt afrika her også - sitter og ser ut på engen med 12 kyr vandrende rundt. Men antakelig en kaldere sol enn hos deg. Reiser hjem søndag. Susanne hilser!

    ReplyDelete